زیبایی شناشی
نوشته شده توسط : saadat0011

 

 

 

از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
برای جستجو به ناوبری بروید
"زیبایی شناسی" در اینجا هدایت می شود. برای جنبش های هنری قرن نوزدهم ، به زیبایی شناسی مراجعه کنید. برای اصطلاح زیبایی ، به زیبایی شناسی مراجعه کنید. برای ژانر موسیقی ، به Vaporwave مراجعه کنید.
بخشی از یک سریال در
فلسفه
چپ به راست: افلاطون ، کانت ، نیچه ، بودا ، کنفوسیوس ، اورورس
درباره این تصویر
افلاطون كانت نیچه
بودا کنفوسیوس Averroes
شاخه ها
زیبایی شناسی معرفت شناسی اخلاق فلسفه حقوقی منطق متافیزیک فلسفه زبان فلسفه ذهن فلسفه علم فلسفه سیاسی فلسفه اجتماعی
دوره ها
باستان پیش سقراطی هلنیستی قرون وسطایی مدرن اوایل مدرن مدرن متاخر معاصر
رسم و رسوم
نئوپوزیتیویسم تحلیلی زبان عادی اگزیستانسیالیسم قاره پدیدارشناسی پراگماتیسم شک گرایی
سنت ها بر اساس منطقه

آفریقای شرقی چینی هندوستان میانه شرقی مصر ایران غربی
سنت ها توسط مدرسه

ارسطویی ، آگوستینی ، اووروئیست ، اویچنیست ، هگلی ، کانتی ، عکاسی ، پلاتونیست ، نوافلاطونی ، اسکوتیست ، تومیست
روایات توسط دین

بودایی ، اومانیست مسیحی ، هندو ، جین ، یهودی ، یهودی ، اسلامی ، اوایل اسلامی ، اشراقگرایی ، صوفی
ادبیات
زیبایی شناسی معرفت شناسی اخلاق منطق متافیزیک فلسفه سیاسی
فلاسفه
زیبایی شناسان ، متخصصان معرفت ، اخلاق شناسان ، منطق ، متافیزیسین ، فلاسفه اجتماعی و سیاسی
لیست ها
فهرستخطوط سالها مشکلات انتشارات تئوریها واژه نامه فیلسوفان
متفرقه
فلسفه خردمندی زنان در فلسفه
Socrates.png پورتال فلسفه
vte
زیبایی شناسی یا زیبایی شناسی (/ ɛsˈθɛtɪks، iːs-، æs- /) ، شاخه ای از فلسفه است که به ماهیت زیبایی و سلیقه و همچنین فلسفه هنر (حوزه فلسفه خاص خود که از زیبایی شناسی بیرون می آید) می پردازد. . این ارزشهای ذهنی و حسی-عاطفی را بررسی می کند ، یا گاهی اوقات قضاوت احساسات و سلیقه نامیده می شود. [1]

زیبایی شناسی منابع طبیعی و مصنوعی تجربه زیبایی و قضاوت را پوشش می دهد. این موضوع آنچه را که در ذهن ما اتفاق می افتد هنگامی که با اشیا aest زیبایی شناختی یا محیطی مانند تماشای هنرهای تجسمی ، گوش دادن به موسیقی ، خواندن شعر ، تجربه یک نمایشنامه ، کاوش در طبیعت و ... روبرو می شویم ، در نظر می گیرد. فلسفه هنر به طور خاص نحوه تصور ، خلق و اجرای آثار هنری توسط هنرمندان و همچنین نحوه استفاده ، لذت بردن و انتقاد مردم از هنرشان را بررسی می کند. این موضوع به احساسی که فرد نسبت به هنر دارد ، می پردازد ، چرا آنها برخی از کارهای هنری را دوست دارند و آثار دیگر را نمی پسندند ، و اینکه چگونه هنر می تواند بر روحیه یا حتی اعتقادات ما تأثیر بگذارد. [2] زیبایی شناسی به طور کلی و فلسفه هنر به ویژه س askالاتی مانند "هنر چیست؟" ، "یک اثر هنری چیست؟" و "چه چیزی هنر خوب را ایجاد می کند؟"

محققان این رشته زیبایی شناسی را "تأمل انتقادی در مورد هنر ، فرهنگ و طبیعت" تعریف کرده اند. [3] [4] در انگلیسی جدید ، اصطلاح "زیبایی شناسی" همچنین می تواند به مجموعه ای از اصول مربوط به آثار یک جنبش یا نظریه هنری خاص اشاره داشته باشد (مثلاً از زیبایی شناسی دوره رنسانس صحبت می شود). [5]

 

علم اشتقاق لغات
کلمه زیبایی شناسی از یونانی αἰσθητικός (aisthetikos ، به معنی "زیبایی شناس ، حساس ، حساس ، مربوط به ادراک حس") گرفته شده است که به نوبه خود از αἰσθάνομαι (aisthanomai ، به معنی "من درک می کنم ، احساس می کنم ، حس می کنم" و مربوط به αἴσθησις گرفته شده است) (aisthēsis ، "sensation"). [6] [نیاز به منبع بهتری است] گفته شده است زیبایی شناسی از این نظر مرکزی با مجموعه مقالات "لذت های خیال" آغاز می شود که روزنامه نگار جوزف آدیسون در شماره های اولیه مجله The Spectator در سال 1712. [7] اصطلاح "زیبایی شناسی" توسط فیلسوف آلمانی الكساندر باومگارتن در رساله خود Meditationes فلسفی و غیرنولیس و poema pertinentibus ("ملاحظات فلسفی برخی از موضوعات مربوط به شعر") تصاحب و معنای جدیدی ارائه كرد. در سال 1735 ؛ [8] باومگارتن "زیبایی شناسی" را انتخاب کرد زیرا می خواست بر تجربه هنر به عنوان وسیله ای برای شناخت تأکید کند. زیبایی شناسی ، یک رشته فکری نه چندان مرتب ، یک مجموعه ناهمگن است [9] حتی اگر تعریف بعدی او در قطعه Aesthetica (1750) بیشتر به عنوان اولین تعریف زیبایی شناسی مدرن شناخته می شود. [10]

زیبایی شناسی و فلسفه هنر
زیبایی شناسی برای هنرمند همانطور که پرنده شناسی برای پرندگان است.

- بارنت نیومن [11] [12]
برخی از زیبایی شناسی و فلسفه هنر را جدا می کنند و ادعا می کنند که اولی مطالعه زیبایی و سلیقه است در حالی که دومی مطالعه هنر مناسب است ، در قالب آثار تحقق یافته هنرمندان. با این حال ، معمولاً زیبایی شناسی هم س questionsالات پیرامون زیبایی و هم س questionsالات مربوط به هنر را در بر می گیرد. این عناوین مانند اشیا aest زیبایی شناختی ، تجربه زیبایی شناسی و قضاوت های زیبایی شناسی را بررسی می کند. [13] برای برخی ، زیبایی شناسی مترادف فلسفه هنر از زمان هگل در نظر گرفته می شود ، در حالی که دیگران اصرار دارند که بین این زمینه های نزدیک به هم تمایز قابل توجهی وجود دارد. در عمل ، قضاوت زیبایی شناختی به تفکر یا ارزیابی حسی از یک شی (نه لزوماً یک شی art هنری) اطلاق می شود ، در حالی که قضاوت هنری به شناخت ، تقدیر یا انتقاد از هنر یا یک اثر هنری اطلاق می شود.

زیبایی شناسی فلسفی نه تنها باید در مورد هنر صحبت کند و درباره آثار هنری قضاوت کند ، بلکه باید تعریفی از هنر چیست. هنر برای فلسفه یک موجود مستقل است ، زیرا هنر با حواس (یعنی ریشه شناسی زیبایی شناسی) سر و کار دارد و هنر به همین ترتیب عاری از هرگونه هدف اخلاقی یا سیاسی است. از این رو ، در زیبایی شناسی دو برداشت متفاوت از هنر وجود دارد: هنر به عنوان دانش یا هنر به مثابه عمل ، اما زیبایی شناسی نه معرفت شناسی است و نه اخلاق. [14]

زیبایی شناسان تحولات تاریخی را با رویکردهای نظری هنرهای بسیاری از دوره ها مقایسه می کنند. آنها انواع هنر را با توجه به محیط فیزیکی ، اجتماعی و فرهنگی آنها مطالعه می کنند. متخصصان زیبایی نیز از روانشناسی برای درک چگونگی دیدن ، شنیدن ، تصور کردن ، فکر کردن ، یادگیری و عملکرد مردم در رابطه با مواد و مشکلات هنری استفاده می کنند. روانشناسی زیبایی روند خلاقیت و تجربه زیبایی شناسی را مطالعه می کند. [15]

قضاوت زیبایی شناختی ، اخلاق جهانی و اخلاقی
قضاوت زیباشناختی
همچنین نگاه کنید به: قضاوت ارزشی
زیبایی شناسی پاسخ دامنه احساسی به یک شی یا پدیده را بررسی می کند. قضاوت های با ارزش زیبایی شناختی به توانایی تمایز در سطح حسی متکی هستند. با این حال ، قضاوت های زیبایی شناختی معمولاً فراتر از تبعیض حسی هستند.

از نظر دیوید هیوم ، ظرافت ذائقه صرفاً "توانایی تشخیص همه مواد موجود در یک ترکیب" نیست ، بلکه همچنین حساسیت "به درد و همچنین لذت هایی است که از بقیه انسان ها فرار می کند." [16] بنابراین ، حسی تبعیض با ظرفیت لذت همراه است.

از نظر امانوئل کانت (نقد داوری ، 1790) ، "لذت" نتیجه ای است که لذت از احساس به وجود می آید ، اما قضاوت در مورد "زیبا بودن" بودن یک خواسته سوم را دارد: احساس باید با درگیر کردن در تأملی تأمل ، لذت را به وجود آورد. قضاوت های زیبایی یک باره حسی ، احساسی و فکری هستند. کانت (1790) در مورد یک مرد مشاهده کرد: "اگر او بگوید شراب قناری قابل قبول است ، اگر شخص دیگری شرایط خود را اصلاح کند و به او یادآوری کند که به جای آن بگوید: برای من قابل قبول است ، کاملاً راضی است ، زیرا" هر کس خودش را دارد (حس ) طعم ". مورد "زیبایی" با "موافقت" صرف متفاوت است ، زیرا "اگر او چیزی را زیبا اعلام کند ، پس از دیگران به همان پسندیدن احتیاج دارد ؛ او نه فقط برای خودش بلکه برای همه قضاوت می کند ، و از زیبایی صحبت می کند گویی این خاصیت چیزها بود. "

گاهی ممکن است برداشت های بیننده از زیبایی دارای دو مفهوم ارزش باشد: زیبایی شناسی و سلیقه. زیبایی شناسی مفهوم فلسفی زیبایی است. طعم و مزه نتیجه فرآیند آموزش و آگاهی از ارزشهای نخبه فرهنگی است که از طریق قرار گرفتن در معرض فرهنگ توده مردم به دست می آید. بوردیو بررسی کرد که چگونه نخبگان در جامعه ارزشهای زیباشناختی مانند ذائقه را تعریف می کنند و چگونه سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض این ارزشها می تواند موجب تغییر در کلاس ، زمینه فرهنگی و تحصیلات شود. 

لینک مطلب:https://is.gd/11IlQx





:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: